@article{oai:u-ryukyu.repo.nii.ac.jp:02004312, author = {宗前, 清貞 and Somae, Kiyosada}, issue = {7}, journal = {政策科学・国際関係論集 = Review of policy science and international relations}, month = {Mar}, note = {記述的な政策決定過程においては、アクター分析を中心とした権力論アプローチが主流であったが、本稿では、権力の源泉となっている政策情報の「重み」に着目して決定要因の分析を試みた。具体的には公立(県営)病院の改革に取り組んだ二例を素材に、どのような条件でどのように異なった決定が出るのかを再現する。県営病院の配置は自治体によって大きく異なり一定のパターンが存在しないために、自治体の決定の自律性は相対的に高い。病院運営主体の課題設定は、(狭義の)財政・医療経済・医療供給・(広義の)社会保障・地域間格差などの複雑な論点が混在しているために、その政策決定過程は本質的にダイナミックなものとならざるをえない。そうした複雑な論点を所有しながらも一定の結論を導き出す以上、決定過程を通じて基盤となる論点(を規定する要因)が存在する。従来、政策過程における情報は「情報の非対称性」として与件と考えられてきた。本稿では、その論点の抽出を行うことで、政策情報の偏在がなぜ生じるのか、また政策情報の強度はどの程度変化を説明しうるのかについて分析を試みている。, We sometimes find a policy arena which requires less outsiders' participation for smooth discussion in a professional way. Such policy arena is called Policy Community which has very tight policy structure against strangers. Researchers frequently refer to medical policy making process as a good example for the academic term. If is always so and therefore the structure may be such stable, neither big change nor reform would be occurred in the policy area. We have already known the fact that changes happen under certain circumstances. This article tries to clarify who can break an existing stream, when and how. Before examining two cases\n carried out in two different prefectures, we will see theoretical analysis about the relation between information asymmetry and agenda setting function. Comparing with OKINAWA counterpart, FUKUOKA case of hospital system reform will be focused on to understand that a "Revolutionary" inside professional world plays a great role for breaking through. To conclude, influence strength of policy information can be a critical factor to change medical policy trend by evaluating function of the insider with outsider-like behavior and philosophy through politics over a controversial issue., 紀要論文}, pages = {195--242}, title = {政策過程における専門情報の強度 ~公立病院改革を題材に~}, year = {2005} }