@techreport{oai:u-ryukyu.repo.nii.ac.jp:02004436, author = {花城, 梨枝子 and Hanashiro, Rieko}, month = {May}, note = {科研費番号: 15500517, 平成15年度~平成18年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書, (1)沖縄クレジット・サラ金被害をなくす会のデータ分析:平成15年(n=1000),平成16年度(n=762),平成17年度(n=900),平成 18年度(n=956)の現状を分析した.その結果,多重債務に陥った最初の借金理由はこの4年間変わらず,生活費,保証人名義貸し,事業賢金の順となっている.\n(2)多重債務問題を解決する自己破産や特定調停等の法的救済は,もう生きられないというぎりぎりの状態から抜け出すには有効である.法的救済でこれまでの借金は軽減されるが,その一方で借金の原因となった不安定雇用,低収入は変わらない.\n(3)多重債務者の生活困難では,金銭問題以上に,借金で精神的に安定した生活ができない,借金で家族関係が悪くなっている等,精神的な苦痛が上位となっている.\n(4) 法的救済は,あくまでも事後処理である.その前に問題発生の抑制が重要であるが,その根元的な解決には,国民の生存権としてのナショナルミニマムの確保, 換言すれば,普通の人の普通の暮らし(希望の教育を受けられる,職がある,屋根のある場所で寝起きできる,病気になったら病院に行ける,高齢になったら年金がある)がすべての国民に保障されなければならない.\n(5)多重債務者支援団体の中には,家計簿の記帳により,家計の収支が把捉できるとの報告もある.しかし.本研究における調査では,多重債務者の生活は,生活保護の5割以下の生活であり,収入をやりくりできるだけの金銭的な余裕はみられなかった.\n(6) 多重債務教材を用いた授業実践で,多重債務のない社会にするために高校生が考えた大項目には,I借金をせずにできることには,a.収入の範囲で生活すること,b.不意の出費に対応すること,c.社会を変えること,II借金しながらできることには,d.借金について学び行動すること,e.相談すること,が挙げられた.\n(7)多重債務教材に関する家庭科教員の知識と授業実施には関連性がみられ,知織に不安のある内容は数えられない傾向にあることがわかった., 1. Data from Okinawa KURESARA Group was analyzed. As a result, the order of the first debt reason that debtors borrowed money is the cost of living, a guarantor and a business fund.\n2. The personal bankruptcy or the specific arbitration is effective to reconstruct debtors' life. The former debt is reduced by such a personal bankruptcy or specific arbitration remedy, but the unstable employment and the low income which caused a debt don't change.\n3. The debtor is more pinched with mental pain than monetary problem pain.\n4. A remedy is a countermeasure, not a fundamental solution. Securement of a national minimum as a right to live is necessary for a fundamental solution of over-indebted problem. Education, employment, housing, medical treatment and pension should be secured for all people.\n5. There is a report that a book-keeping is very effective to grasp the income and expenditure of the debtor's household budget. However, financial situation of debtors' living cost was less than 50 percent of welfare household. Their living cost was too low to manage.\n6. The items high school student thought which is important for building "no-debtor society" are indicated below: To live within income, to prepare for the sudden expenditure, to change society, to learn about debt and behave for "no-debtor society", to know the official organizations which give advices for solving over-indebted problem\n7. The degree of knowledge about over-indebted problem relates to class practice. When a teacher doesn't have enough knowledge, he/she has tendency not to teach it., 研究報告書}, title = {多重債務予防に焦点をあてた生活管理スキルの育成に関する研究}, year = {2007} }