@article{oai:u-ryukyu.repo.nii.ac.jp:02005481, author = {石川, ふじの and 花城, 梨枝子 and Ishikawa, Fujino and Hanashiro, Rieko}, issue = {75}, journal = {琉球大学教育学部紀要}, month = {Aug}, note = {The objective of this paper is to clarify the need for learning about the social security system in Home Economics Education. To accomplish this objective, the concept of self-help strategies in Home Economics Education and students' knowledge about pensions are examined, and the relationships between risks in living life and social security system which can support private life style are considered. Today, the economic and social changes challenge the ability of individuals to help themselves. One-third of Japan's workers are neither formally nor full-time employed. This phenomenon has resulted in social exclusion and little or no financial resources that can be used to cope with daily living. Without public services or supports from the social security system, people will not be able to live healthy and civilized daily lives. By learning in Home Economics Education about services and supports available from the social security system, people can perpetuate humanity of life and improve the quality or well-being of human life., 本研究の目的は,家庭科教育における社会保障に関する学習の必要性を明らかにすることである。この目的を達成するために,家庭科教育における自立概念と年金に関する大学生の知識を検討し,さらに生活リスクと個人的な生活を支える社会保障制度の関係を考察した。今日,経済・社会的な変化は,個々人の自立する能力を脅かしている。日本では三分の一の雇用者が正規フルタイム雇用でなくなっており,この現象は結果的に,社会的排除や日常生活に対処できない経済的資源の不足をもたらしている。社会保障制度からの支援がなければ,健康で文化的な生活は不可能である。家庭科教育で社会保障制度を学習することによって,人々は生活における人間性を持続して生活の質,つまり生活の福祉を増大させることができる。, 紀要論文}, pages = {89--100}, title = {高等学校家庭科における「暮らしと社会保障制度」学習の必要性}, year = {2009} }