@article{oai:u-ryukyu.repo.nii.ac.jp:02007779, author = {金城, 光子 and 花城, 洋子 and Kinjo, Mitsuko and Hanashiro, Youko}, issue = {25}, journal = {琉球大学教育学部紀要 第二部}, month = {Dec}, note = {The aim of this paper is to investigate Asian Folk Dances; that is to say, it is to compare the EMG patterns and Respiration patterns in the Ryukyuan traditional dance, the Japanese traditional dance and the Indian traditional dance. The patterns of dance movement is 1) movement of stamping feet on the floor (beating time with foot, 2) dynamic and rectilineal movement, 3) jumping movement, and 4) rotative or turming movement. The subjects were professional dancers, and one by one. The subjects performed the same motions in each dances. And EMG recordings were made with 6 channel electroencephalograph utilizing surface electrodes, 10 mm in diameter. The following facts can be pointed out to be the results of the research: A. Respiration Pattern 1. Movement of stamping feet on the floor Almost rhythmical and regular patterns appear in common with all of three dances. 2. Dynamic and rectilineal movement Each kind of movement shows distinct pattern. 3. Jumping movement Ryukyuan dance and Japanese dance have common pattern. For example, dancers take breath before jumping and after that Respiration patterns draw gentle descending lines until the movement finishes. Indian Dance shows irregular pattern and particular pattern cannot be seen. 4. Rotative or turning movement Ryukyuan Dance and Japanese Dance show regular and rhythmical pattern, and irregular pattern can be seen in Indian Dance. For example, dancer takes deep breath before turning and there are two turning patterns; dancer holds her breath in turning or she turns in one breath. B. EMG Pattern 1. Ryukyuan Dance M. rectus abdominis does not show electric discharge much in all movement. And M. trapezius, M. erect spinal, M. pectoralis, M. lattissimus dorsi show electoric discharge. 2. Japanese Dance It consists of movements which do not mostly use M. lattissimus dorsi. The breath is the characteristics, such as especially it is begun with breath and then it is parformed. 3. Indian Dance Although it is danced raising hands, the electric discharge of M. trapezius and M. pectoralis majar cannot be seen much. M. rectus abdominis shows weak electric discharge., (1)1.「床を踏む動作」の筋電図は、琉球舞踊,日本舞踊共に、腹直筋の筋放電が他の筋群~大脳筋・僧帽筋・体幹起立筋・外腹斜筋・広背筋~の放電に比べて弱い。これに対し、インド舞踊では、むしろ、腹直筋の方が他の群に比べて放電が強く現われている。また、呼吸については、三者とも、比較的、呼気・吸気が規則的に現われる呼吸曲線を示している。(2)2.「強い直線的な動作」では、琉球舞踊動作は、僧帽筋、大脳筋、体幹起立筋の強い放電に加え、外腹斜筋を使った「ねじり動作」が、独特な表現手法のひとつとして利用されていることが推察される。(3)3.「跳躍動作」の筋放電は、琉球舞踊では、腹直筋を除く導出筋~大胸筋・僧帽筋・外腹斜筋・広背筋~に持続放電がみられる。一方、日本舞踊では、主として、僧帽筋が働き、他の筋群は弱い放電を示している。また、琉球舞踊と日本舞踊に共通な呼吸曲線として、離床時前に呼気曲線が現われ、その後、ゆるやかな下降線を描く。いわゆる、「息をつめる」状態を保って呼吸を行なっている点があげられる。(4)インド舞踊動作における3.「跳躍動作」の筋放電は、諸筋群~大胸筋・僧帽筋・腹直筋・体幹起立筋・外腹斜筋~に持続的放電がみられ、比較的、腹直筋に強く現われている。一方、呼吸曲線は、Jump up では吸気曲線、 Jump down では呼気曲線を描いている。(5)4.「回転動作」における、琉球舞踊や日本舞踊では、腹直筋の放電は極めて弱く、むしろ、体幹起立筋に持続放電がみられる。また、インド舞踊においては、逆に、腹直筋に比較的強い放電がみられる。呼吸曲線は、琉球舞踊、日本舞踊が比較的、呼吸・吸気が等間隔でリズミカルに現われるのに対し、インド舞踊では、まわり始めに吸気曲線を示す。このことは、前者が歩行系のまわり動作であり、後者が回転系のまわり動作であることから、動作時における、両者の呼吸パターンに相異を示しているものと考えられる。, 紀要論文}, pages = {49--91}, title = {アジアの民族舞踊に関する比較舞踊学的研究 : 舞踊動作の表現リズム (3) : 琉球舞踊・日本舞踊・インド舞踊の筋放電及び呼吸パターンについて}, year = {1981} }