@article{oai:u-ryukyu.repo.nii.ac.jp:02009703, author = {大田, 伊久雄 and 鎌倉, 真澄 and Ota, Ikuo and Kamakura, Masumi}, issue = {3}, journal = {林業経済研究}, month = {}, note = {我が国において森林認証制度の普及はあまり進んでいないが,その原因として川下側では認証制度の認知度が低位であること,川上側では認証製品への価格プレミアムがないために認証取得のメリットが感じられないことが考えられる。そこで本研究では,消費者を対象としたアンケートと認証木材製品の販売実験により,価格プレミアムの存在可能性を検証した。アンケートはインターネットを用いて行い,20代から60代までの432人から回答を得た。その結果,森林認証制度を知らなかった人は全体の8割を超えたが,制度の解説をした後に認証製品に対する上乗せ価格の許容限度を尋ねたところ,5%までが24.1%,10%までが13.4%など合計で44.9%の人が上乗せ額を許容すると回答した。また,インターネットショップにおいてヒノキまな板の認証製品と非認証製品を同時に販売する実験を行ったところ,認証製品価格を10%高くしたときは10.1%,5%では28.0%の購入者が認証製品を選んだ。アンケート結果と販売実験結果は直接的に相関するものではないが,販売実験の結果からは価格プレミアムの存在が実証された。, Reasons why forest certification scheme is not widespread in Japan after 15 years from the introduction might be low recognition in the market and absence of price premium. In this paper, authors tried to verify the possible presence of price premium of certified wood products by 1)questionnaire survey, and 2)experimental sales of certified wood products. A questionnaire survey was conducted through internet, and acquired 432 responses from between 20s and 60s of age classes. It resulted that more than 80% of respondents didn’t know forest certification, but after the description of forest certification 44.9% of them showed the intention to accept the price premium of 5% or more. The experimental sales of FSC certified wooden cutting board resulted 10.1% of the\npurchasers chosen certified product with 10% price premium and 28.0% chosen certified products with 5% price premium. By the result of the experimental sales, the presence of the price premium on certified wooden cutting board was demonstrated. Key words: FSC, price premium, certified products, experimental sales, Hinoki(Japanese cypress)cutting board, 論文}, pages = {42--48}, title = {森林認証木材製品の価格プレミアムに関する実証的研究}, volume = {62}, year = {2016} }