@article{oai:u-ryukyu.repo.nii.ac.jp:02010488, author = {吉田, 安規良 and 上地, 飛夢 and 吉田, はるか and Yoshida, Akira and Uechi, Tomu and Yoshida, Haruka}, issue = {25}, journal = {琉球大学教育学部教育実践総合センター紀要, Bulletin of Faculty of Education Center for Educational Research and Development}, month = {Mar}, note = {3Dプリンターでポリ乳酸樹脂を加工したりアルミニウムの板から削り出したりして装具を自作し,ウェアブルカメラを透視天球儀の内部に取り付ける改造を施した。このウェアブルカメラをスマートフォンやタブレットPC とWi-Fi 接続することで,地球外からの視点(天球儀を外側から見た状態)とあわせて地球上にいる自分からの視点(天球儀の内側から見た状態)で天球上の星や星座の動きが確認できる。中学校理科教員志望学生は,「天体の運動の様子をこの2 つの視点で同時に確認できる」や「天体の見かけの動きの説明に役立つ」と改造した天球儀を評価した。また,ICT を活用した教育の視点からプロジェクターで天球儀内部からの映像を投影することで,1 台しかなくても全員で天球儀内部の様子が確認できることも評価した。, We produced some braces by processing polylactic acid resin using a 3D printer or by cutting them from an aluminum sheet. After we modified them to install a wearable camera inside a transparent celestial globe, we connected them to a smartphone or tablet PC via Wi-Fi. This celestial globe teaching tool is useful to evaluate the apparent movement of stars and constellations on the“ celestial sphere” from a viewpoint outside of the earth (state of viewing the celestial globe from the outside) and from the viewpoint of a person on the Earth surface (the state of viewing from the inside of the celestial globe).Undergraduates who wish to be science teachers evaluated the celestial globe as useful for the following reasons: (1) One can ascertain the state of celestial movement simultaneously from two viewpoints. (2) The celestial globe helps to explain the apparent motion of the celestial body. (3) By projecting images from inside the celestial globe, a user can find the inside of the celestial globe, even if only one globe exists, for education using information and communications technologies., 紀要論文}, pages = {165--179}, title = {自分が観察している視点からも天体の動きを確認できる天球儀の開発と教具としての実用可能性の評価 : ウェアブルカメラを内蔵した天球儀の開発によるICT機器と古典的教具との連携}, year = {2018} }