@article{oai:u-ryukyu.repo.nii.ac.jp:02011197, author = {赤嶺, 達也 and 中尾, 達馬 and Akamine, Tatsuya and Nakao, Tatsuma}, issue = {97}, journal = {琉球大学教育学部紀要=Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus}, month = {Sep}, note = {本研究の目的は、大学生を対象に開発された失敗観尺度(池田・三沢,2012)の児童版を作成し、その信頼性と妥当性を確認することであった。調査対象児は、沖縄県にある公立A小学校に通う小学4 - 6 年生330 名(平均年齢11.0 歳、男児154 名、女児175 名、性別不明1 名)であった。探索的因子分析の結果、池田・三沢(2012)と同様に、「失敗のネガティブ感情価」「失敗からの学習可能性」「失敗回避欲求」「失敗の発生可能性」という4因子を抽出することができた。本研究では、これら4 因子の信頼性と妥当性に関して、(1) 内的整合性、(2) 再検査信頼性、(3) 自己知覚尺度との関連性を検討した。その結果、児童版失敗観尺度は一定程度の心理測定的属性(信頼性と妥当性)を備えた尺度であることが示唆された。, This study adapted the self-report scale of beliefs about failure for university students (Ikeda & Misawa, 2012) into school-aged children, and examined its reliability and validity. Participants were 330 elementary school students in Grade 4-6 (mean age = 11.0 years; 154 boys, 175 girls, and 1 gender unknown). As a result of exploratory factor analysis, we could find 4 factors (negative affective valence of failure, learning orientation, need to avoid failure, and perceived probability of occurrence of failure) like Ikeda & Misawa (2012). We examined the subscales’ (1) internal consistency, (2) test-retest reliability, and (3) correlation coefficient with selfperception scale. The new scale for children appeared to have adequate psychometric properties of reliability and validity., 紀要論文}, pages = {207--213}, title = {児童版失敗観尺度の作成}, year = {2020} }