@article{oai:u-ryukyu.repo.nii.ac.jp:02017881, author = {知念, 秀明 and Chinen, Hideaki and 中尾, 達馬 and Nakao, Tatsuma}, issue = {100}, journal = {琉球大学教育学部紀要=Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は,高校生827名(高校1年生289名,2年生277名,3年生261名)を対象に,1学期のはじめ(4月)と2学期のはじめ(9月)に行われる実力テストの際に,キャリア意識尺度を実施し,⒜ 学年や性別によるキャリア意識の違い,⒝ 全体,学年別,男女別にキャリア意識と学力との関連性を明らかにすることであった。調査の結果,以下の5点が示された。すなわち,⒜ 女子は,男子に比べて,キャリア意識の4領域全ての得点が有意に高かった。⒝ 高校1年生や3年生は,2年生に比べて,キャリア意識の4領域全ての得点が有意に高かった。⒞ 人間関係形成,将来設計,意思決定については,1年生においてのみ,第1回調査(4月)に比べて,第2回調査(9月)の方が得点は有意に低かった。⒟ 人間関係形成と意思決定は,第1回調査時点では,高校1年生と3年生の得点間に有意差はなかったが,第2回調査時点では,高校3年生は,高校1年生に比べて,得点が有意に高かった。⒠ 実力テスト合計点は,情報活用,将来設計,意思決定と有意な弱い正の相関があった。本研究の学術的貢献は,⒜ 学年進行に伴うキャリア意識のU字型の変化は,1年生の1学期にはじまることを実証したこと,⒝ 「学力とキャリア意識は連動しているというよりは,むしろ,関連性が弱く,それぞれが独立したものとして存在している可能性が高い」という知念・中尾(2018)の主張を全学年において確認したことである。, The purpose of this study was (a) to reveal the differences in career awareness and (b) to clarify the relationship between career awareness and academic achievement in high school students by grade and gender. Participants were 827 A-high school students in Okinawa (289 tenth graders,277 eleventh graders, and 261 twelfth graders). The main findings were as follows: (a) High school girls scored higher on all four fields of career awareness than high school boys significantly; (b)Tenth graders and twelfth graders scored significantly higher in all four fields of career awareness than eleventh graders; (c) The scores for relationship formation, future planning, and decision making were significantly lower in the second survey (September) than in the first survey (April) only for tenth graders; (d) There was no significant difference between the scores of tenth graders and twelfth graders in relationship formation and decision making at the first survey (April). However, twelfth graders had a significantly higher score in these fields than tenth graders in the second survey (September). (e) The total test score has a significant positive correlation with information utilization, future planning, and decision making, but the degree of correlations was weak. This study had two academic contributions: (a) The study demonstrated that the U-curve change in career awareness as the school year progresses started the tenth graders’ first semester. (b) the study confirmed Chinen and Nakao’s (2018) suggestion that academic achievement and career awareness are weakly related and are likely to exist independent of each other rather than being linked in all graders.}, pages = {85--94}, title = {沖縄県A高等学校におけるキャリア意識と学力との関連性 -1学期と2学期の開始時を対象とした全学年調査-}, year = {2022} }