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  1. その他
  1. 部局別インデックス
  2. 農学部

車輪走行性の高精度予測法に関する研究

http://hdl.handle.net/20.500.12000/12247
http://hdl.handle.net/20.500.12000/12247
21c5a991-fefc-48ab-9f58-8b3cbdc085f2
名前 / ファイル ライセンス アクション
10660244.pdf 10660244.pdf
Item type デフォルトアイテムタイプ(フル)(1)
公開日 2009-09-01
タイトル
タイトル 車輪走行性の高精度予測法に関する研究
言語 ja
タイトル
タイトル Study on the precise prediction method of the traveling performance of a wheel.
言語 en
作成者 上野, 正実

× 上野, 正実

ja 上野, 正実

Search repository
Ueno, Masami

× Ueno, Masami

en Ueno, Masami

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 走行性
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 土壌変形解析システム
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 土壌踏圧
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 接地応力モデル
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 車輪
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 有限要素法
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 車輪走行性
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 精密車輪実験装置
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 高精度予測
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 繰り返し走行
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 走行性予測
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 soil deformation
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 接地応力
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 周波数成分
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 sophisticated wheel test apparatus
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 けん引力
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 沈下
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 soil compaction
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 ground contact stress model
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 すべり
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 repetition travel
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 プレシジョンファーミング
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 土壌変形
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 traveling performances of a wheel
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 変動
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 prediction
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Finite Element Method
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 科研費番号: 10660244
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 平成10年度~平成12年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 研究概要:車輪の走行性を精度よく予測することによって,農業機械の設計あるいは効率的利用に役立てることができ,最近注目されている自律走行や無人走行に必要な高精度の制御にも適用できる。走行性の予測においては,接地面における摩擦・すべり・応力分布などの力学現象を総合的に解明することが必要である。本研究では,車輪走行性の高精度予測法の確立を目的として,(1)車輪と土との接触現象および土の変形現象の解明,(2)接地応力モデルの改善による予測の高精度化を図ることを目的とし,今年度は次の項目に関して検討した。 1)繰り返し走行による走行性の解析現有の精密車輪走行実験装置を用いて多様な走行条件で繰り返し走行実験を行い,けん引力,トルクなどの変化の状況を解析した。走行回数とけん引力の関係ではすべり率によって変化の状態が異なることを明らかにした。 2)車輪下の土壌変形の分析 すでに開発してある土壌変形解析システムを利用して,車輪の回転に伴う土壌の変形を詳細に解析した。繰り返し走行によって発生する土の変位軌跡を精度良く測定でき,土壌踏圧現象解明の糸口をつかんだ。土壌中のひずみ分布の特徴とその変化を把握し,すべり率との関係では低すべり率の方が土の鉛直変位が大きいことを明らかにした。 3)土中応力の予測法の開発土中各層における車輪からの相対距離と土壌変位との関係を把握することができた。これを用いて,走行性予測の基本となる土壌中の応力分布のハイブリッド予測法を開発し,この方法が有効であることを確認した。これによって,有限要素法などによる数値解析結果の検証を行うことが可能になった。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 研究概要:Precise prediction of traveling performance of a wheel is available for the design and the efficient use of farming machines. It is also available for the precise control for controlled traveling. It is necessary for the prediction to make clear systematically the friction, slip and ground contact stresses near the wheel. In this study, to establish the precise precision of traveling performance the following subjects are investigated. (1) To clarify the contact phenomena between the wheel and the soil. (2) To clarify the soil deformation under the wheel. (3) To establish the ground contact stress model and to improve the prediction. The results are as follows. (a) Analysis of repetition travel of a wheel. The model wheel is repeatedly traveled by using a sophisticated soil bin test apparatus under the various conditions. Drawbar pull, torque and sinkage are measured and the changes of these quantities are grasped. The changes of drawbar pull according to the repetition differ from the levels of slipage. (b) Analysis of soil deformation under the wheel. Soil deformation under the wheel is analyzed in detail using the developed soil deformation analyzer. The locus of soil particle under the wheel is measured precisely, which draws a circular arc. The distinctive features of locus are grasped in the repetition. These are able to be regarded as very important information to analyze the soil compaction. The distribution of strain under the wheel and its change according to the travel are clarified. The larger vertical displacement occurs in lower slippage. (c) Prediction of stress under the wheel. Relations between the soil displacement and the relative distance to the vertical center line of the wheel are grasped. The prediction method of stresses under the wheel is developed using the relation, which is a hybrid method. The prediction is confirmed to be available. It is expected to use the development of FEM and the verification of the results. (d) Improvement of the ground contact stress model. An improved ground contact model for a wheel is proposed according to the experimental results under the various conditions and mechanical considerations. Drawbar pull and torque can be predicted more precisely than the previous models.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 未公開:P.6以降(別刷論文のため)
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 研究報告書
出版者
出版者 上野正実
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
識別子
識別子 http://hdl.handle.net/20.500.12000/12247
識別子タイプ HDL
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 BA62027178
書誌情報
発行日 2001-03
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Ver.1 2022-01-27 08:17:48.269304
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