Item type |
デフォルトアイテムタイプ(フル)(1) |
公開日 |
2019-03-20 |
タイトル |
|
|
タイトル |
教職歴や担当学年によって教師の理想的・現実的学級像認知および指導行動は異なるのか : 沖縄県A市に勤務する小学校教師を対象とした質問紙調査 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Were teachers'images for the ideal / real classes and leadership behaviors changed by teacher experiences and grades of their classes?: A Questionnaire survey of elementary school teachers who worked at A-City in Okinawa |
|
言語 |
en |
作成者 |
照屋, 初美
中尾, 達馬
島袋, 恒男
Teruya, Hatsumi
Nakao, Tatsuma
Shimabukuro, Tsuneo
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
理想的・現実的学級像認知 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教師の指導行動 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教職歴 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
担当学年 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
沖縄県 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Images for the ideal and real classes |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
teachers'leadership behavior |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
teaching experiences |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
grade of class |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Okinawa |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究の目的は,沖縄県A市の公立小学校に勤務する学級担任108名(平均教職歴15.50年)を対象に質問紙調査を実施し,教職歴や担当学年の違いによって,理想的・現実的学級像認知や指導行動が異なるかどうかを明らかにすることであった。調査の結果,以下の6点が示唆された。すなわち,(1)担当学年が低学年であれば,担当しているクラスの雰囲気を「楽しい」と認知する傾向がある。(2)高学年担当教師は,教職歴が長いほど,クラスの理想像を豊かに描き得る可能性がある。(3)沖縄県においては,教職歴によって,指導行動は大きく異ならない可能性がある。しかし,(4)ひきあげる機能を持つ「突きつけ」は,低学年ではなく,中圏学年において,養う機能を持つ「受容」「理解」と関連する。(5)教師は,担当学年に応じて,ひきあげる機能を持つ「突きつけ」を使い分けている。(6)担当学年によって,クラスに対して持つ理想像が指導行動に与える影響は異なる。議論は,学級像認知や指導行動において沖縄県に特有の課題があるかどうかを中心に行った。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The purpose of this study were to reveal how teachers' images for the ideal / real classes and leadership behaviors influenced each other and these relationships were changed by teaching experiences and grades of their classes. Participants were 108 elementary school teachers (Average teacher experiences= 15.50 years). Main findings were as follows: (1) Teachers recognized their classes "fun" in lower classes. (2) Experienced teachers in upper classes had rich images for their ideal classes. (3) There might be no differences in leadership behavior by teaching experiences in Okinawa. (4) Teachers' task-oriented leadership behavior (confrontation) was positively correlated with their nurturing leadership behavior (acceptance and understanding) in middle and upper grades. (5) Teachers could use task-oriented leadership behavior (confrontation) effectively according to grades of their classes. (6) Teachers' image for ideal classes affected their leadership behaviors by grades of their classes. We discussed which phenomena were unique problems of Okinawa. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
紀要論文 |
出版者 |
|
|
出版者 |
琉球大学教育学部 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
識別子 |
|
|
識別子 |
http://hdl.handle.net/20.500.12000/44028 |
|
識別子タイプ |
HDL |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1345-3319 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11393705 |
収録物名 |
|
|
収録物名 |
琉球大学教育学部紀要=Bulletin of Faculty of Education University of the Ryukyus |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
号 94,
p. 161-169,
発行日 2019-03
|