WEKO3
アイテム
叡智としての批判的思考 : その概念と育成
http://hdl.handle.net/20.500.12000/45128
http://hdl.handle.net/20.500.12000/451285bb4e5a6-9057-4b39-8269-faed8e3b78ae
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
vol61p231.pdf
|
|
Item type | デフォルトアイテムタイプ(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-12-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 叡智としての批判的思考 : その概念と育成 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Critical thinking as wisdom: Its concept and way of development | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
道田, 康司
× 道田, 康司
× Michita, Yasushi
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 批判的思考 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 第二波 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 初等教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 中等教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 叡智 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | critical thinking | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | second wave | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | primary education | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | secondary education | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | wisdom | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | This review paper has two parts. First, the relationship between critical thinking concepts and certain wisdom theories were examined. The wisdom theories were the implicit theory of wisdom (Sternberg,1985b), the reflective judgement model (Kitchener and King, 1981), and the balance theory of wisdom (Sternberg, 1998). The second wave of critical thinking concepts and wisdom theories have many overlaps. This overlap is called “critical thinking as wisdom.” In the second part of this paper, critical thinking practices in the context of Japanese primary/secondary education were categorized. Based on these practices, six categories were identified: skill developing, evaluating/judging, repolishing, multiple viewpoints, questioning, and criterion examining. Second, the problem of how wisdom can be developed in school was discussed. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 心理学評論刊行会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
識別子 | ||||||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/20.500.12000/45128 | |||||||||
識別子タイプ | HDL | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0386-1058 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00123664 | |||||||||
収録物名 | ||||||||||
収録物名 | 心理学評論 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
書誌情報 |
巻 61, 号 3, p. 231-250, 発行日 2018-09 |