WEKO3
アイテム
教科書における外来生物の扱いに関する調査 : 学校生活科,小学校理科,中学校理科,高等学校理科の検定教科書を基に
http://hdl.handle.net/20.500.12000/45565
http://hdl.handle.net/20.500.12000/45565153f6d9e-3b65-4b66-830e-d0fe79428925
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
43_457.pdf
|
|
Item type | デフォルトアイテムタイプ(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-04-10 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教科書における外来生物の扱いに関する調査 : 学校生活科,小学校理科,中学校理科,高等学校理科の検定教科書を基に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study of Textbooks' Treatment of Foreign Invasive Species : Based on Authorized Textbooks of Living Environment Studies and Science for Elementary Schools, and Science for Junior and Senior High Schools | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
比嘉, 俊
× 比嘉, 俊
× Higa, Takashi
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | invasive species | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | textbooks | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | curriculum guidelines | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | We investigated descriptions of foreign invasive species in textbooks of Living Environment Studies in elementary school, Science in elementary school, Science in junior high school, and Science in high school. Additionally, we investigated the respective curriculum guidelines and their related commentaries. Results reveal no explanation specifically addressing invasive species in the curriculum guidelines of Living Environment Studies or Science in elementary schools. In junior high school, Science includes descriptions that include invasive species in curriculum guidelines and their related commentaries. In high school Science, textbooks introduce invasive species as a subject matter to study developmentally and in an exploratory manner. Textbooks show that learning contents are presented in higher order according to higher grades. However, some room remains for consideration because no formal basis exists for learning about invasive species. We would welcome more research to be dedicated to expanding education about foreign invasive species in educational environments. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 日本科学教育学会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | Japan Society for Science Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
識別子 | ||||||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/20.500.12000/45565 | |||||||||
識別子タイプ | HDL | |||||||||
関連情報 | ||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.14935/jssej.43.457 | |||||||||
関連情報 | ||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.14935/jssej.43.457 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0386-4553 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-5338 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00036978 | |||||||||
収録物名 | ||||||||||
収録物名 | 科学教育研究 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
書誌情報 |
巻 43, 号 4, p. 457-467, 発行日 2020-04-01 |