ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 琉球大学国際教育センター紀要
  3. 6号
  1. 部局別インデックス
  2. その他

学級担任が把握する日本語指導が必要な児童生徒の支援状況―沖縄県北谷町における公立小中学校の全学級を対象にした調査より―

http://hdl.handle.net/20.500.12000/0002019444
http://hdl.handle.net/20.500.12000/0002019444
8d86dbac-a378-4512-bab4-776e62023d72
名前 / ファイル ライセンス アクション
No6p014.pdf No6p014.pdf (734 KB)
Item type 琉球大学リポジトリ登録用アイテムタイプ(1)
公開日 2022-09-13
タイトル
タイトル 学級担任が把握する日本語指導が必要な児童生徒の支援状況―沖縄県北谷町における公立小中学校の全学級を対象にした調査より―
言語 ja
タイトル
タイトル The Support Status Grasped by Class Teachers of Students in Need of Japanese Language Guidance: Observed from the Survey to All Grades in Elementary and Middle Schools Conducted in Chatan-cho, Okinawa Prefecture
言語 en
作成者 髙橋, 美奈子

× 髙橋, 美奈子

ja 髙橋, 美奈子

en Takahashi, Minako

Search repository
渡真利, 聖子

× 渡真利, 聖子

ja 渡真利, 聖子

en Tomari, Seiko

Search repository
平良, ゆかり

× 平良, ゆかり

ja 平良, ゆかり

en Taira, Yukari

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 外国につながりのある児童生徒
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語指導が必要な児童生徒
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 DLA
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語支援体制
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 沖縄県
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Students with foreign-related backgrounds
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Students in need of Japanese language guidance
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 DLA
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese language support system
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Okinawa Prefecture
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本調査では,「外国人児童生徒のための JSL 対話型アセスメント DLA」(文部科学省 2014)で作成された JSL 評価参照枠<全体>をもとに,日本語指導が必要な児童生徒の状況を把握するための調査票を作成し,沖縄県内で比較的日本語支援体制が整備されている北谷町のすべての学級担任を対象に,自身の学級内の外国につながる児童生徒ならびに彼らの学級参加と日本語力を調査した。結果として,学級担任は,文部科学省「日本語指導が必要な児童生徒の受入状況等に関する調査(平成 30 年度)」結果の 3 倍以上もの児童生徒に日本語指導等の特別な指導が必要だと認識していること,さらにそのうちの三分の一以上の児童生徒は無支援状態であることが明らかとなった。本調査により, 無支援状態の児童生徒ならびに学級担任の把握と実際の取り出し指導の差に当たる児童生徒については,DLA を実施して支援の要否や支援内容を正確に測る必要性が示唆された。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Based on the JSL assessment reference framework created by the ‘Dialogic Language Assessment of Japanese as a Second Language’, this research was conducted using a survey form created to grasp the status of students in need of Japanese language assistance. The survey was conducted among all class teachers in Chatan-cho, Okinawa Prefecture where the support for the Japanese language was relatively accommodated to research on their students with ties to foreign countries and questioned students’ class participation and Japanese language ability.
As a result, class teachers acknowledged that more than three times the total number of students indicated on the ‘Survey on acceptance status of students in need of Japanese language guidance’ (Ministry of Education) were necessary to receive support on their special guidance for the Japanese language, and furthermore more than one-third of the students had not received any support.
With this survey result, it is suggested that it is necessary to accurately measure by DLA the necessity of language support and the content of support for unassisted students and students who fall in the gap between the class teacher's understanding of the situation and the actual removal of instruction.
言語 en
出版者
出版者 琉球大学グローバル教育支援機構国際教育センター
言語 ja
出版者
出版者 Global Education Institute, Global Education Center University of the Ryukyus
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2432-728X
収録物名
収録物名 琉球大学国際教育センター紀要
言語 ja
収録物名
収録物名 Bulletin of Global Education Center University of the Ryukyus
言語 en
書誌情報
号 6, p. 14-31, 発行日 2022-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2022-09-13 00:03:43.183595
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3