ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 留学生教育 : 琉球大学留学生センター紀要
  3. 1巻
  1. 部局別インデックス
  2. その他

中学生との交流をとおしたプロジェクトワーク : 初級レベル日本語クラスでの試み

http://hdl.handle.net/20.500.12000/6569
http://hdl.handle.net/20.500.12000/6569
7aaa4fbb-e541-4b43-8f65-4b071562cb54
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004245851.pdf KJ00004245851.pdf
Item type デフォルトアイテムタイプ(フル)(1)
公開日 2008-07-03
タイトル
タイトル 中学生との交流をとおしたプロジェクトワーク : 初級レベル日本語クラスでの試み
言語 ja
タイトル
タイトル A Project-Work with Junior High School Students : A Case Study of Basic-Level Japanese Language Learners
言語 en
作成者 金城, 克哉

× 金城, 克哉

ja 金城, 克哉

Search repository
副島, 健作

× 副島, 健作

ja 副島, 健作

Search repository
Kinjo, Katsuya

× Kinjo, Katsuya

en Kinjo, Katsuya

Search repository
Soejima, Kensaku

× Soejima, Kensaku

en Soejima, Kensaku

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 プロジェクトワーク
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 異文化理解
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 地域交流
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 project-work
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 intercultural understanding
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 local exchange
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 平成15年度前期のまとめの活動として初級レベルの日本語クラスでプロジェクトワークを行った。中学校を訪問し, 留学生が自国について紹介するという活動である。本稿ではその過程について述べ, その後の留学生へのアンケート調査の結果をまとめ, 地域との交流をとおしたプロジェクトワークの試みの教育的効果や問題点を検討した。調査の結果, 留学生は今回のプロジェクトワークを高く評価していることがわかった。とくに, 教室で学んだ日本語を応用したり, 発表の技能を身に付けたりすることができたという言語技能が向上したという達成感が得られ, 日本の中学生について知り, また自国を紹介することで, 異文化理解が深まったと学習者が感じていることがわかった。一方で, 1) グループ活動として適切なテーマ設定だったか, 2) プロジェクトワークを行う時期として適切だったか, 3) 発表の技能の指導が十分だったか, といった問題点も明らかになった。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 At the end of the spring semester of 2003, the basic-level students engaged in a project-work activity : they visited a junior high school and gave presentations on their own countries. This paper reports the results of questionnaire analysis and considers the educational effect of this kind of activity and its problem. The results clarified that the students highly evaluate this activity : they feel that (i) their command of Japanese have improved-they could use what they had learned in the classroom and they could learn how to give presentations in Japanese, and (ii) their intercultural understanding has deepened through Junior high students' presentations. Meanwhile, the following problems have emerged : (i) were their themes suitable for group activity? (ii) was the time of this project-work appropriate?, and (iii) have the instructors given enough instructions to them? Notwithstanding the above points, this project could be improved to be a part of our curriculum in the future ; it is to be desired that cultural exchange between the international students and the local community should be promoted from the next year on.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
出版者
出版者 琉球大学留学生センター
言語 ja
出版者
出版者 International Student Center, the University of the Ryukyus
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
識別子
識別子 http://hdl.handle.net/20.500.12000/6569
識別子タイプ HDL
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1348-8368
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11954788
収録物名
収録物名 留学生教育 : 琉球大学留学生センター紀要
言語 ja
書誌情報
巻 1, p. 35-50, 発行日 2003-12
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2022-01-27 07:50:10.767939
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3