Item type |
デフォルトアイテムタイプ(フル)(1) |
公開日 |
2019-02-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
留学生のメンタル・サポート : 指導教員の役割 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
A Study on Feature of Consultation for International Students : The Role of an Adviser of Foreign Students |
|
言語 |
en |
作成者 |
金城, 尚美
渡真利, 聖子
Kinjo, Naomi
Tomari, Seiko
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
留学生 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
メンタルヘルス |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
カウンセラー |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
支援態勢 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
指導教員 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
国の施策による留学生の増加により、日本に来る留学生の背景が多様化している。また日本という異文化の環境におかれ心身に不調をきたす留学生も少なくない。そのため、より充実した支援が求められている。本稿では特に精神的な面で問題を抱える留学生についてどのようなサポートを行ったのか事例を報告し、指導教員の役割について考察した。その結果、留学生の個人情報の保護に配慮しつつ、関係教職員、専門家、友人を含めた関係者との連携と恊働によるサポート態勢の必要性が浮き彫りになった。さらに連携と協力、適切な支援のためには指導教員がキーパーソンとなり「つなぐ」という役割が重要であることがわかった。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
By Japanese government’s policy to increase the number of international students, many students with various backgrounds have visited Japan to study Japanese language and culture. However, some of them have physical and mental problems because of being in Japan, whose culture is so different from theirs, and it is very important to support such students. This paper reports what kind of supports we have provided to the students in the University of the Ryukyus, and considers the roles of student advisers. Through the experience which supported a student with mental problems, the adviser for international students, whom we focuses on in this paper, has recognized the necessity and importance of a key person who connects the student in problem with a psychological counselor, his/her friends, teachers, staffs of the university and a psychiatrist. Further more, the class activity to interview to a psychological counselor as a guest speaker was so effective that the foreign students in the class appreciated the counselor and that the foreign students were motivated to contact the counselor. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本論文は「九州地区国立大学教育系・文系研究論文集」Vol.3, No.2(2016/3)に査読を経て受理された。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
論文 |
出版者 |
|
|
出版者 |
九州地区国立大学間の連携事業に係る企画委員会リポジトリ部会 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
識別子 |
|
|
識別子 |
http://hdl.handle.net/20.500.12000/43477 |
|
識別子タイプ |
HDL |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
URI |
|
|
関連識別子 |
http://id.nii.ac.jp/1066/00000262/ |
関連情報 |
|
|
|
言語 |
ja |
|
|
関連名称 |
琉球大学 個人投稿枠 |
収録物名 |
|
|
収録物名 |
九州地区国立大学教育系・文系研究論文集 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
巻 3,
号 2,
発行日 2016-03
|