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アイテム
高度外国人材に求められるオンライン業務スキルに関する実態調査―CEFR-CV 2018 に基づき開発した Can-do statements を用いて―
http://hdl.handle.net/20.500.12000/0002019443
http://hdl.handle.net/20.500.12000/0002019443a47e8b26-149f-47ef-87f5-3878808ba78a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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No6p001.pdf (942 KB)
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Item type | 琉球大学リポジトリ登録用アイテムタイプ(1) | |||||||||||||||||||||||||
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公開日 | 2022-09-12 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 高度外国人材に求められるオンライン業務スキルに関する実態調査―CEFR-CV 2018 に基づき開発した Can-do statements を用いて― | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | What Kinds of Online Interaction Skills are Needed to be a High-skilled Foreign Personnel: Survey on Actual Situation by Using New Descriptors Referring to CEFR-CV 2018 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
作成者 |
葦原, 恭子
× 葦原, 恭子
× 塩谷, 由美子
× 島田, めぐみ
× 奥山, 貴之
× 野口, 裕之
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アクセス権 | ||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ビジネス日本語フレームワーク | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ビジネス日本語能力 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ビジネスコミュニケーション | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | business Japanese Framework | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | online interaction | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | CEFR Companion-volume | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | business Japanese competence | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | business communication | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 近年,日本企業における高度人材としての外国人社員の需要が高まっており,その育成・教育・評価に資する枠組の構築は喫緊の課題となっている。本研究チームは,「ビジネス日本語フレームワーク」(以下,BJFWとする)の構築・確立を目指している。構築にあたり,既存の尺度(CEFR 2001等)の例示的能力記述文(以下,Can-doとする)をビジネスタスクとして書き換え,追記し,Can-doバンクに約800項目を登録した。2018年には,CEFR 2001の補遺版(以下,CEFR-CV 2018とする)が発表され,「Online interaction」スキルについて新たな定義とCan-doが加えられたが, 日本語を使用するオンライン活動のCan-doに関する研究は,管見の限り見られない。そこで,高度外国人材に求められるオンライン業務に関するスキルを明らかにし,BJFWに追加することとした。折しも,2021年現在,巷は「コロナ禍」にあり,高度外国人材がテレワークを始めとするオンライン業務に携わる機会が増加していたため,オンライン業務を巡る状況についても実態調査をすることとした。 本研究の成果は,高度外国人材の育成・教育・評価に資するものとなると思われる。 |
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言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | In recent years, the demand for foreign employees as high-skilled personnel has been increasing in Japanese companies. Along with this situation, building a framework that contributes to human resource development, education, and evaluation of high-skilled foreign personnel has become an urgent issue. We are building a “Business Japanese Framework” (BJFW). To build up BJFW, we have rewritten and added can-do statements of existing scales such as CEFR 2001 as business tasks and have already registered about 800 items in our can-do statements bank. In 2018, the CEFR Companion-volume with new descriptors was published, adding a new definition and can-do statements for the “Online interaction” skills. It indicates the importance of “Online interaction” in a multilingual and multicultural society. However, a set of can-do statements for online activities using the Japanese language does not exist. Therefore, we created new 20 items of can-do statements for BJFW related to online communication by excerpting and rewriting 47 can-do statements shown in the CEFR Companion volume. We are currently facing a pandemic due to the spread of the new Coronavirus, and opportunities for high-skilled foreign personnel to engage in online operations such as telework are increasing. We conducted a fact-finding survey on the situation surrounding online operations involving high-skilled foreign personnel using the newly constructed can-do statements. We conducted unstructured interviews with four high-skilled foreign personnel as well. The results of our research will contribute to the human resource development, education, and evaluation of high-skilled foreign personnel. |
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言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 琉球大学グローバル教育支援機構国際教育センター | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||
出版者 | Global Education Institute, Global Education Center University of the Ryukyus | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 2432-728X | |||||||||||||||||||||||||
収録物名 | ||||||||||||||||||||||||||
収録物名 | 琉球大学国際教育センター紀要 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
収録物名 | ||||||||||||||||||||||||||
収録物名 | Bulletin of Global Education Center University of the Ryukyus | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
号 6, p. 1-13, 発行日 2022-03 |